الف- زبان شناسی ( 4 نمره )
1- خطاواشتباهات گفتارناشی ازچه عواملی است ؟دوموردرابنویسید. (5/.)
2- چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای به یگانگی زبان آسیب نمی رسانند؟(5/.)
3- چرا دامنه ي تفاوت هاي گويشي از گفتار فرا تر مي رود و به زبان مي رسد؟(5/.)
ادامه مطلب...
الف- زبان شناسی ( 4 نمره )
1- خطاواشتباهات گفتارناشی ازچه عواملی است ؟دوموردرابنویسید. (5/.)
2- چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای به یگانگی زبان آسیب نمی رسانند؟(5/.)
3- چرا دامنه ي تفاوت هاي گويشي از گفتار فرا تر مي رود و به زبان مي رسد؟(5/.)
ادامه مطلب...
به نام خدا مستمردرس : زبان فارسی (2) درس اول و دوم دبيرستان دكتر حسابي آبدانان
1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است.
الف) نوشتار – نمود آوایی ب) گفتار – نمود حرکتی ج) نوشتار – نمود حرکتی د) گفتار – نمود آوایی
2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید.
الف) نوشتار ب) گفتار ج) گفتار و نوشتار د) هیچکدام
ادامه مطلب...
الف- زبان شناسی (4 نمره)
1 – تمایز زبان از گفتار چه کمکی به ما می کند؟5/
2 – خطاها و اشتباهاتی که در گفتار پدید می آید ناشی از چیست؟دو مورد بنویسید؟5/.
3 – چرا گوناگونی سبکی و لهجه ای به یگانگی زبان آسیب نمی رساند؟5/
4 – دو نمود مهم زبان را نام ببرید؟5/
ادامه مطلب...
زبان فارسی (2) - عمومی
1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است.
الف) نوشتار – نمود آوایی ب) گفتار – نمود حرکتی ج) نوشتار – نمود حرکتی د) گفتار – نمود آوایی
2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید.
الف) نوشتار ب) گفتار ج) گفتار و نوشتار د) هیچکدام
3- نمود آوایی یا ....................... نمود حرکتی ......................... است.
الف) نوشتار – گفتار ب) گفتار – نوشتار ج) گفتار – حرکت دست ها و لب ها د) حرکت دست ها و لب ها - گفتار
ادامه مطلب...
آزمون درس : زبان فارسي ( 2 ) نوبت اول
الف) زبان شناسي
1- منظور از نمود آوايي و نمود حركتي چيست ؟
2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟
3- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. (2 مورد )
4- زبان وگفتار را با جدول ضرب و عمليات ضرب مقايسه كنيد .
5- راز اصليِ نيازِ ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟
ب) نگارش
1- كدام نوع نوشتار است كه مطابق دستور زبان فارسي معاصر نوشته شده است ؟
2- ايجاد زمينه هاي مناسب روحي ورواني در خواننده يا شنونده در آغاز نوشته را...... مي گويند .
3- گونه ي زبان و قالب نوشته ي زير را مشخص كنيد :
« هشت و نيم صبح وارد شديم . سلام مأموران دروازه وگل كاري ميدانگاهي اش پيش باز خوشي بود. چون از يازده ديشب توي اتوبوس بوديم و پاها آماس كرده... »
4- درجمله ي« تعدادي از مسلمانان بوسنايي توسّط صرب ها كشته مي شدند.» چرا كاربرد « توسّط » نادرست است ؟
5- از ويژگي هاي زبان محاوره دو مورد بنويسيد .
6- اگر بخواهيم در باره ي « شعر » مطلبي بنويسيم چه پرسش هايي را مطرح مي كنيم ؟ ( 4مورد )
۷- اين عبارت را ويرايش كنيد:
شاهنامه فردوسي شناسنامه ي ملت ايران و سند مليت ماست كه بايد آن را حفظ و خواند
8- عنوان نوشته هاي روبرو چگونه انتخاب شده است ؟
الف) بحر در كوزه ب) ن والقلم
ج ) دستور
1- با رسم نمودار گروه هاي تشكيل دهنده ي جمله ي زير و نقش هر گروه را مشخص كنيد
راز موجودات جهان را از كه بپرسيم
2 – يك جمله بنويسيد كه در آن « متمم قيدي » به كار رفته باشد .
3- اين جمله ها را مجهول كنيد :
الف) خياط لباس ها را مي دوزد. ب) اكبر كتابي خريد.
4- زمان ، كاربرد و وجه فعل اين جمله را بنويسيد.
« موش از آواز غوك لذت مي برد . »
5 - جدول زير را كامل كنيد:
فعل |
ماضي نقلي |
ماضي التزامي |
مضارع مستمر |
مضارع اخباري |
بشمارد |
|
|
|
|
6- بن ماضي و بن مضارع مصدر ( باز آمدن ) را بنويسيد .
7- در جمله ي روبرو نهاد جدا و نهاد پيوسته مشخص كنيد. « برادر كوچكم سخت دل تنگ بود.»
8- فعل جمله ي زير را مشخص كنيد و بنويسيد گذرا است يا نا گذر ؟
« رستم در شاهنامه چهره اي محبوب و ملّي دارد . »
9- در گروه هاي فعلي زيرفعل هاي كمكي را نشان دهيد . دارد مي آيد - گفته بود
10- نوع فعل جمله هاي زير را از نظر ساختمان
( ساده ، پيشوندي و مركب ) مشخص كنيد.
الف ) صداي اذان صبح از گلدسته ي مسجد پرمي كشيد . ازديوار خانه ها مي گذشت.در اين هنگام درِخانه اي بازشد.
ب) پرنده ، خسته و كوفته به آشيانه اش باز گشت.
د) بياموزيم و املا
1- املاي صحيح گروه كلمات نادرست را بنويسيد. خلع سلاح GetBC(165);
زبان فارسي 2 lang="AR-SA" style="font-family: "2 Nazanin";">
الف – بخش دستور :
1) در جمله زیر ،نهاد جدا و نهاد پیوسته را مشخص کنید .
ما به دانشگاه می رویم : نهاد جدا ( ) نهاد پیوسته ( )
2) فعل مرکب و پیشوندی را در جمله های زیر مشخص کنید .
الف – محمود کتاب علی را مطالعه کرد ( ) ب – دوستم از مسافرت بر می گردد ( )
3) جمله مقابل را مجهول کنید . احمد نامه را نوشت .
4) برای جمله های زیر ،فعل هایی با شناسه ی مناسب بیاورید .
با دیگران چنان رفتار ( کردن ) که دوست داری با تو رفتار ( کردن )
5) در نوشته زیر ، گروه قیدی را پیدا کنید و نوع آن را ( نشانه دار – بی نشانه ) بنویسید .
ادامه مطلب...
نمونه سوال زبان فارسي 2
الف) زبان شناسي
1- منظور از نمود آوايي و نمود حركتي چيست؟
2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟
3- راز اصليِ نيازِ ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟
4- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. ( دو مورد )
ب) نگارش
5- از نتايج فضاسازي دو مورد را بنويسيد؟
ادامه مطلب...
نمونه سوال زبان فارسي 2
الف : دستور :
1) با توجه به عبارت ( دلاوران ما با دشمن جنگیدند ) به سوالات پاسخ دهید ؟
الف : جمله ی بالا چند جزئی است ؟ ب: نهاد پیوسته را مشخص کنید ؟
ج: زمان و نوع فعل «جنگیدند » را مشخص کنید ؟
2) فعل های مقابل را مجهول کنید ؟ الف : می نویسد ( ) ب: دوخته بود ( )
3) نوع فعل های مشخص شده را از نظر ساختمان مشخص کنید
الف - علی کتاب را از قفسه بر می دارد . ( )
ب – علی کتاب های زیادی خوانده است . ( )
ادامه مطلب...
الف) زبان شناسی 4نمره
1- تفاوت های میان گفتار و نوشتار را بنویسد.(دو مورد)1
2- تمایز زبان و گفتار را با جدول ضرب و عمل ضرب مقایسه کنید.
ادامه مطلب...
1 – اضافه ملکی 2 – اضافه تخصیصی 3 – دضافه توضیحی 3 – اضافه توضیحی 4 – اضافه بیانی یا جنسی 5 – اضافه تشبیهی 6 – اضافه استعاری 7 – اضافه اقترانی 8 – اضافه بنوت ( فرزندی )
ادامه مطلب...
الف ) بخش زبان شنــــــاسی
1- چگونه می توانیم ثابت کنیم که کر و لال ها از توانش زبانی برخوردارند؟ افراد کرو لال از طریق نمود حرکتی ارتباط برقرار می کنند ویا رفتارهای غیر زبانی از خود نشان می دهند
ادامه مطلب...
1- دو جمله مثال بزنید که در آن ها نهاد جدا با شناسه مطابقت نکند.
2- نقش کلمه های جمله های زیر را مشخص کنید. علی پرسید: آینده در دستان کیست ؟ - زمین به دور خورشید می گردد. این پارچه از ابریشم است. 3- جمله ی « علی نامه می نویسد» را به جمله ی مجهول تبدیل کنید. 4- یکی از ویژگی های اسم « شناس» بودن آن است . دو نشانه از سه نشانه ی آن را ذکر کنید. 5- وابسته های « پیشین اسم » را نام ببرید و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید .
ادامه مطلب...
الف 1 زبان شناسی چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای و ... به یگانگی نظام زبا ن آسیب نمی رساند ؟ یکی از تفاوت های زبان و گفتار را با خط و نوشتار بنویسید . تعداد واج ها و هجاهای کلمات زیر را بنویسید . الف ) دانشجو ب ) آفرینش پر کنید : در زبان فارسی هیچ کلمه ای با ..................... آغاز نمی شود . با تغییر یک واج در واژه ی « کـُشت » یک واژه ی جدید بسازید . در واژه ی « جنگل بان » تکواژ آزاد و تکواژ وابسته را نشان دهید .
ادامه مطلب...
1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است. الف) نوشتار – نمود آوایی ب) گفتار – نمود حرکتی ج) نوشتار – نمود حرکتی د) گفتار – نمود آوایی 2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید. الف) نوشتار ب) گفتار ج) گفتار و نوشتار د) هیچکدام 3
ادامه مطلب...
گفتاری در واج شناسی واج کوچک ترین واحد صوتی زبان است که معنایی ندارد اما تفاوت معنایی ایجاد می کند . مثلا / م/ در «مرد» واج است زیرا اگر / س/ را جانشین آن کنیم معنای واژه تغییر می کند :«سرد» واج در زبان فارسی دو نوع است : 1- صامت 2- مصوت
بقیه در ادامه مطلب
ادامه مطلب...