الف- زبان شناسی (4 نمره)
1 – تمایز زبان از گفتار چه کمکی به ما می کند؟5/
2 – خطاها و اشتباهاتی که در گفتار پدید می آید ناشی از چیست؟دو مورد بنویسید؟5/.
3 – چرا گوناگونی سبکی و لهجه ای به یگانگی زبان آسیب نمی رساند؟5/
4 – دو نمود مهم زبان را نام ببرید؟5/
5 – چرا نسان خط و نوشتار را اختراع کرد؟5/.
6 – خط و نوشتار چگونه و به واسطه ی چه عاملی با زبان پیوند می خورد؟5/
7 – چرا افراد جامعه ناگزیرند نوشتار را درست مثل یک زبان دوم در مدرسه و نزد معلم بیاموزند؟1
ب-نگارش (5 نمره)
1 – چرا عبارت«جنگ داخلی هر روز از شدت بیشتری برخوردار گشت »غلط است ؟شکل صحیح آن را بنویسید؟75/
2 – در باز خوانی یک نوشته چه مشکلاتی می تواند خود را نشان دهد ؟دو مورد را نام ببرید.5/
3 – چرا نگارش روزنامه ها نیازمند کاربرد و مهارت ویژه است؟5/
4 – در متن زیر از چه زبانی بهره گرفته شده است؟ 25/
(... حرف هاش که تمام شد ایران منش بچه اعیان کلاس خودش را لوس کرد پاشد سیخ وایستاد میان کلاس و .....)
5 – از ویژگی های زبان کودکان دو مورد را نام ببرید. 5/
6 –مواد لازم برای طرح زندگی نامه چگونه به دست می آید؟5/
7 – در چه صورتی نوشته منسجم و قابل فهم خواهد بود؟5/
8 – فضا سازی در شعر چه می گویند؟25/.
9 – چه عواملی در آغاز کردن نوشته می تواند موثر باشد ؟(دو مورد بنویسید) 5/
10 – منظور از شیوه قفسه بسته در کتابخانه چیست؟5/
11 – مصاحبه در تهیه چه نوع گزارش هایی کاربرد دارد؟25/
ج-املا و بیاموزیم (3 نمره)
1 – چرا کاربرد نشانه های خط فارسی گاه ضرورت پیدا می کند؟5/.
2 – با توجه به گروه کلمات زیر غلط های املایی را مشخص کرده و صحیح آنها را بنویسید1
بهای نازل – اسرار و التماس – ابا و امتناع – عمربن لیث – جملات تاثیرگزار –ضیاع ها و عقار ها -موهش و هراس انگیز
3 – عبارت های زیر را ویرایش کنید.5/1
الف)ما در مدخل ورودی ساختمان منتظر بودیم.
ب)نیروی انتظامی سارقان را دستگیر و به زندان فرستاد
ج)رستم پهلوان نامی ای بود
د-دستور زبان فارسی (8 نمره)
1 – چرا در جملات زیر نهاد با شناسه مطابقت ندارد؟5/
الف)استاد فرمودند.......................................ب)این ظرف ها شکستنی است.....................................
2 – در جاهای خالی با توجه به مطابقت نهاد و شناسه «و» یا «با» قرار دهید.5/
الف)او...................حسین به مدرسه رفتند . ب) تو....................دوستت به مسابقه رفتی.
3 – برای جملات زیر فعل هایی با شناسه مناسب بیاورید.5/
با دیگران چنان رفتار(کردن)(..............................)که دوست داری دیگران با تو رفتار(کردن)(......................................)
4 – با افزودن گروه قیدی مناسب جملات زیر را بازنویسی کنید.5/
ب)مطالب اضافی در این درس نمی گنجد
5 – نقش دستوری کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده است را بنویسید.5/
الف)احمد دوست خود را دانشمند می دانست..............................ب)آن مرد فرزانه و دانا مطلب مهمی را به من یاد داد.......................
6 – با استفاده از مصدر شنیدن موارد خواسته شده را بنويسيد تکمیل نمایید.1
ماضی بعید سوم شخص مفردمجهول |
مضارع اخباری دوم شخص مفردمجهول |
مستقبل اول شخص جمع |
مضارع مستمر دوم ش جمع |
|
|
|
|
7 – زمان و کاربرد افعالی راکه زیر آنها خط کشیده شده است بنویسید.1
الف)سیل از کوه سرازیر شده و خانه ها را خراب کرده است
ب)چه می کنی ؟کتاب می خوانم
8 – با استفاده از مصدر دو وجهی شکستن دو جمله بسازید یک بار بصورت گذرا و یک بار به صورت ناگذرباشد.1
9 – افعال زیر را منفی کنید؟5/
الف)داشت می خندید ب)فرود آمد
10 - جمله ی مجهول زیر را باستفاده از نهاد مناسب معلوم کنید.5/
حکومت ستم شاهی برانداخته شد.
11 – نوع افعال جملات زیر را از جهت ساخت مشخص کنید5./
الف)علی کتاب را از قفسه بر می دارد............................ب)علی کتاب های زیادی درباره ادبیات خوانده است.......................................
نظرات شما عزیزان:
