هم اندیشی زبان و ادبیات پارسی
هم اندیشی ادبیات فارسی(رضا رشیدی)
نگارش در تاريخ دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

ترجيع بند : اين قالب شعري ، مجموعه اي است از چند بخش هم وزن با قافيه هاي متفاوت كه يك بيت مصرع و تكراري به عنوان بيت « ترجيع يا بر گردان » در پايان هر يك از بخش ها مي آيد و آنها را به هم پيوند مي دهد .

نكته : هر بخش ترجيع بند از نظر قافيه كاملاً شبيه يك غزل است .

نمودار ترجيع بند: 

   ------------×  ------------×
------------
   ------------×
------------
   ------------×
------------
#
------------
#
------------+ ------------+
------------ ------------+
------------ ------------+
------------
#
------------
#


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

چهار پاره ( دوبيتي هاي به هم پيوسته ):

   دوبيتي هاي هم وزن با قافيه هاي مختلف كه در معني به هم پيوسته هستند . با اين تفاوت كه قافيه معمولاً در مصراع هاي دوم رعايت مي شود .         



مشخصات چهارپاره :

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

-افتخار به گذشتگان و اجدادم، در رگ و خون من جای گرفته است. خشم و جنگ آوری رستم در خون من

   پنهان است.

2- در این دل پر از درد و غم خود، بصیرت و آگاهی نام آوران ایران را پنهان کرده ام.

3- فکر نکن که جسم من تنهاست، برعکس، دریایی از عشق به ایران و ایرانی در وجود من پنهان است.

4- تصور نکن که من هیچ توانایی ندارم، قدرتی بسیار در پشت این ظاهر آرام من مخفی است. (مثل شیری

    که در نیستان مخفی شده باشد).

5- تو تصور کردی که پیوند من از ایران جدا شده است، نه ، در دل من عشق به ایران موج می زند

 

نگارش در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

                                                                          مسافر

1- آتش جنگ طوری جسمت را سوزاند که حتی خاکستر تو را هم پیدا نکردیم.

2- از صمیم قلب به دنبال دفترچه ی خاطرات تو تمام سنگرت را گشتم.

3- در آن سنگر غریبانه به غیر از آخرین برگ دفترچه ی خاطراتت، چیزی پیدا نکردم.

4- و آن برگ، همان دستمالی بود که مهر و تسبیح و انگشترت را در آن پیچیده بودی.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

درس اول (نی نامه)

1- گوش كن كه نی ( مولانا )چگونه  حكايت مي كند و از جدايي خود از عالم معنا گلايه  و شكايت  دارد.

2- از آن زمان كه مرا از  عالم معنا  جدا كرده اند  همه ي هستي از فرياد   من ناله   سر داده اند .

3- براي بيان  در اشتياق ، شنونده اي  مي خواهم   كه دوري  از حق  را ادراك   كرده و دلش از درد  و داغ  فراق  سوخته   باشد .

4- هر كس كه   از وطن  اصلي خود ( بازگشت به سوي خدا )  دور شده باشد،  دوباره  خواهان  بازگشت  به آن جاست .

5- من ناله ي  عشق  به حق  را براي  همه  سر دادم  و سالكان ( رهروان  راه حق ) و غير سالكان ( دور افتادگان از حق) همنشين شدم

6- هر كسي در  حدّ  فهم  خود با من  همراه  و يار شد  اما حقيقت  حال مرا  در نيافت .

7- اَسرار  من در ناله  هاي  من نهفته  است  اما  چشم  و گوش  ظاهري  نمي تواند راز  و حقيقت  اين ناله  را دريابد .   ( تنها  با چشم و  گوش دل  ميتوان  آن را ادراك كرد .)

8- گرچه جان، تن را ادراك  مي كند و  تن از جان آگاهي  دارد و هيچ يك  از ديگري  پوشيده نيست  اما توانايي  ديدن جان به  هيچ  چشمي  داده نشده  است .

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

- شخصی هستم که گرفتار هزاران غم است و هر لحظه کارم سخت تر می شود .

2- بدون هیچ خطا و گناهی زندانی و بدون هیچ علت و دلیلی گرفتار هستم .

3- ستاره ها برای مجازات من قسم خورده اند و آسمان برای جنگ با من آماده شده است .

4- زندانی هستم و بخت من شوم است . غم زیادی دارم و ستاره ی بخت نیز با من دشمن است .

آرایه ها :« محبوس و منحوس» سجع دارند . « طالع ، منحوس و اختر » تناسب دارند . واج آرایی « خ »  

5-غم امروز من بیشتر از دیروز است و از نظر مالی ، دارایی امسال من کمتر از پارسال است .

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

پاسخ حود آزمايي هاي ادبيات فارسي 1 سال اول دبيرستان كل كتاب

درس اول

1-  سزاوار ، خوش گوار- نيستي ، هستي - خواري ، سروري - زيبنده ، درخورنده - گزيد ، رسيد - بازپسين ، پيشين - بندي ، پندي - راه نماينده ، آگاهاننده - ستوده ، شنوده - كار ، خار .

2-     ارجمند گرداننده ي بندگان از خواري ، درپاي افكننده ي گردن كشان از سروري .

3-    دعا مي كند تا دنيا برقرار است بر پيامبر و خاندانش درود باد.

4-    علم ناقص و جزيي ما را به درياي بي پايان علم و معرفت خود متصل كن .

5-  زيرا با گستاخي خود نشان مي دهد معرفت حضور در بارگاه خداوندي را ندارد و از بين بردن غرور راكه لازمه بندگي است به جا نياورده است .

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

آورده اند كه ...     صفحه ي 27

از(سيرالملوك)  سياست نامه خواجه نظام الملك توسي قرن 5 

       وقتي عمروبن ليث و اسماعيل ساماني رويا روشدند ، با هم جنگيدند . بر حسب اتفاق عمروبن ليث در نزديكي دروازه ي شهر بلخ شكست خورد و هفتاد هزار سوار او ، همه فرار كردند . زماني كه او را پيش امير اسماعيل آوردند ، دستور داد تا او را به مامور نگهداري و تربيت يوزهاي شكاري سردند و اين از رويدادهاي شگفت

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

آورده اند كه ...   

        از كليله و دمنه نصرا... منشي

پارسايي براي قرباني كردن گوسفندي خريد. در راه طايفه ي دزدان او را ديدند . طمع كردند و با يك ديگر قرار گذاشتند كه او را فريب دهند و گوسفند را از او بگيرند . پس يك نفر (از آنان) پيش او آمد و گفت : اين سگ را كجا مي بري ؟ ديگري گفت : آيا اين مرد قصد شكار دارد كه (قلاده ي ) سگ در دست گرفته است ؟ سومي با او هم صدا شد و گفت : او در لباس صالحان است اما زاهد و پرهيزگار به نظر نمي آيد ، زيرا پارسايان با سگ بازي نمي كنند و دست و لباس خود را از تماس با سگ حفظ مي كنند .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

شرح مفاهیم درس

1. درین سرای بی کسی،کسی به در نمی زند          به دشت پرملال ما پرنده پر نمی زند

در این سرزمین استبداد زده مردم چنان از هم دور و بیگانه اند که کسی سراغی از کسی نمی گیرد و ظلم و استبداد چنان بر کشور ما سایه افکنده است که همه خاموش و بی حرکتند. گویی هیچ کس در این سرزمین نیست.

آرایه ها: سرا و دشت: استعاره از ایران

کنایه: به در نمی زند: سراغ از کسی گرفتن، رابطه برقرار کردن، آگاهی بخشیدن.

پرنده پر نمی زند: کنایه از: 1- سکوت و سکون حکم فرماست. 2- حتی پرنده برای پریدن آزاد نیست

مراعات نظیر: سرا، در- پرنده، پر زدن


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

درس نوزدهم

حدیث جوانی

نوع ادبی: ادبیّات غنایی

سبک: عراقی معاصر

قالب:غزل

محتوا: جوانی

شاعر: محمد حسن رهی معیری ( نام اثر: در سایه ی عمر)

 

درآمد

محمد حسن رهی معیری از شاعران سنت گرای معاصر و ادامه دهندگان شعر سنتی است. از ویژگی های شعر او، لطف و روانی، استحکام شعری، سلامتی و انسجام تخیل قوی و گیرایی است. از این رو شعر رهی در میان نسل خود با اقبال فراوانی روبرو شد.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

در سایه سار نخل ولایت

نوع ادبی: ادبیّات غنایی

سبک: شعر معاصر

قالب: شعر سپید

محتوا: ستایش علی(ع)

شاعر: سید علی موسوی گرمارودی

 

درآمد

در این شعر با نمونه ای دیگر از شعر نو در قالب سپید آشنا می شویم. در این شعر که زبانی حماسی و روایی دارد، با گوشه ای از شخصیّت والای امام علی(ع) و صفات آن امام آشنا می شویم. شاعر درک بشری را از دریافت و شناخت شخصیت حضرت، کوتاه و ناقص می داند. در این شعر یتیم نوازی، عبادت، وقار، شجاعت حضرت به گونه ای زیبا وصف شده است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

سفر بخیر

نوع ادبی: ادبیّات غنایی

سبک: شعر نو

قالب: نیمایی

محتوا: اجتماعی

شاعر: دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی

درآمد

«سفر بخیر» شعر نیمایی کوتاهی است از دکتر محمد رضا شفیعی کدکنیشاعر و محقق معاصر. این شعر که در قالب یک گفت و گو شکل می گیرد؛ در عین کوتاهی و روایی دارای مفاهیم بسیار بالای اجتماعی است. «گون» در آرزوی آزادی است، در مقابل «نسیم» نماد انسان های آزاد است. بیابان نماد جامعه ی شاعر است که لبریز از استبداد است. گون با حسرت از نسیم می خواهد سلام او را نیز به شکوفه و به باران برساند. باران و شکوفه نیز نماد شکوفایی، طراوت و رهایی است. با این


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

                           سی مرغ  سیمرغ

1 - سی مرغ ` مسئله کثرت     

  2- سیمرغ ` وحدت وجود 

  3 مجمعی کردند ` جمع شدند

4- هدهد ` نماد روح ، انسان کامل و رهبر است 

  5- اکناف ` گوشه ، کنار

6- کوه قاف ` در افسانه ها کوهی که دور تا دور جهان را اعطا کرده است ( یعنی کوه یقین )

7- خشکی ` نماد عبادت  

  8- دریا ` نماد مشکلات  

   9- سودایی ` شیفته  

  10- بلبل ` نماد انسان عاشق سطحی و خوش گذران است 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف- معني ابيات وعبا رات زيررا به نثرساده وروان بنويسيد.

1-بزّازقفل راحيله كرد تا بگشاد.

2-امارات آن برخود ظاهر نگردانيد.

3- فایده ی تقرّب به ملوک ، رفعت منزلت است و اصطناع دوستان و قهردشمنان.

4-احمق كسي كه دل دراين گيتي غدّارِفريفتگاربندد و نعمت وجاه وولايت اورابه هيچ شمرد .

5-رسید بدو از انواع استخفاف آن چه رسید.

6- نه در ایوان قربش وهم را بار        نه باچون و چرایش عقل را کار

7-خم آورد بالاي سرو سهي                     از او دور شد دانش و فرّهي


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف) معني ابيات وعبا رات زيررابه نثرساده وروان بنويسيد.

1- نه درايوان قربش وهم را بار           نه باچون وچرايش عقل را كار

2- چنان گرم در تيه قربت براند          كه در سدره جبرييل از او بازماند

3- كمان برگرفتند و تير خدنگ          ببردند از روي خورشيد رنگ


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

فتاده تخته سنگ آنسوي تر ، انگار كوهي بود
و ما اينسو نشسته ، خسته انبوهي
 
زن و مرد و جوان و پير
 
همه با يكديگر پيوسته ، ليك از پاي
و با زنجير
اگر دل مي كشيدت سوي دلخواهي
به سويش مي توانستي خزيدن ، ليك تا آنجا كه رخصت بود


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

دیوونه کیه؟
عاقل کیه؟
جونور کامل کیه؟
واسطه نیار، به عزتت خمارم
حوصله‌ی هیچ کسی رو ندارم
کفر نمی‌گم، سوال دارم
یک تریلی محال دارم
تازه داره حالیم می‌شه چی‌کاره‌ام
می‌چرخم و می‌چرخونم ٬ سیاره‌ام
تازه دیدم حرف حسابت منم
طلای نابت منم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

پاسخ خود آزمایی ادبیات 3 انسانی

خودآزمايي درس اول( ستايش خدا و نعت پيامبرص)ص5

1-بيت سوم« يتيمي كه ناكرده قران درست                                كتب خانه ي چند ملت بشست »

2- معراج

3ـ خانه اي كه داراي حرمت و جنگ كردن در آن حرام است وهر كس در آن پناه مي گرفت از حمله ي ديگران در امان بود.

4ـ بزرگ داشت ، پاس داشت و گرامي داشت.

   گل زرد  ياگل نرگس.

6ـ عطارد دبير فلك و مظهر نويسندگي است .

 7- فرشتگان.

 8 بيت6 درس ستايش خدا  «نماند هيچ كس او ماند و بس»

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

زبان شناسی ( 4 نمره )

1- الگوی هجایی کدام کلمه ی زیر با کلمات دیگر فرق می کند ؟ (25/)

 الف ) آب               ب ) مار                 پ ) ما             ت ) دود   

2-کدام کلمه ی زیر طبق الگوی هجایی « صامت + مصوت + صامت + صامت » ساخته شده است ؟ (5/)

              الف ) پدر                    ب ) ماهی                پ ) گرم                     ت ) چون

3- در تولید هر یک از واحد های زبانی زیر کدام قاعده ی ترکیب رعایت نشده است ؟ (75/)

       الف ) چوپانان آسمان آبی را نشاندند .        ب ) شچم         پ )  امیر کبیر دبیرستان

4-کدام کلمه ی ز یر نمی تواند صورت پایه قرار گیرد ؟ (25/)

              الف ) مداد      ب ) رفتیم         پ ) مـَرد                 ت ) جامعه

 5- در واژگان ذهنی ، برای هر واژه  سه نوع اطلاع وجود دارد ، دو مورد آن را بنویسید .(5/)

 


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد