هم اندیشی زبان و ادبیات پارسی
هم اندیشی ادبیات فارسی(رضا رشیدی)
نگارش در تاريخ جمعه 24 شهريور 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

نمونه سوال نوبت دوم  خرداد ماه ادبيات 1

الف) معني واژه هاي مشخص شده زير را بنويسيد.

1-    زتن ها سر ، ز سرها  خود   افكند.                 2-  لواي ستم  بر تو شد استوار .

3  -  در نواي طوطيان  حاذق   بدي.                      4- از يال و غارب به زير آمد.

5-  با شريك الملك بابام برود مرافعه.                     6- اشتر طلبيد و محمل آراست.

7  - من  به زبان تازي گفتم كه: راست مي گويي.       8   -  زيب  از بنفشه دارد .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

توضیحات درس3

1- به کشتی گرفتن...: برآویختن: درگیر شدن،نبرد کردن- خوی: عرق- معنا: از طریق کشتی گرفتن با یکدیگر درگیر شدند و از جسم خود خون و عرق جاری کردند.

2- بزد دست سهراب...: سهراب به فیل مست تشبیه شده است.- سهراب همانند فیل مستی دست برد و رستم را از جا بلند کرد و به زمین افکند.

3- یکی خنجر آبگون...: آبگون: تیز و برّاق-معنا: خنجر تیزی بیرون کشید و خواست سر رستم را ببرد.

4- به سهراب گفت...: این بیت با بیت بعد موقوف المعانی است. یل: پهلوان- گُرد: پهلوان- معنا: رستم به سهراب گفت ای پهلوان شیر گیر، ای پهلوان شمشر زن

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

توضیحات درس دوم

ابتدا پاسخ به چند سئوال از درآمد درس

سئوال: چرا دانش ها و هنرها را تقسیم بندی می کنند، فایده ی این تقسیم بندی چیست؟

جواب: برای آسان تر شدن شناخت و فراگیری سریعتر

سئوال: انواع ادبی را بر چه اساس تقسیم بندی می کنند؟

جواب: بر اساس موضوع  و محتوا

سئوال: گذشتگان انواع ادبی را بر چه اساس تقسیم بندی می کردند؟

جواب: بر اساس شکل ظاهر

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

توضیحات درس اول

معنای برخی از جملات و عبارات مهم که توضیح آنها در کتاب نیامده است.

1- سپاس و آفرین ایزد جهان آفرین راست: در این جمله،آفرین اول به معنای سپاس و ستایش  و آفرین دوم از مصدر آفریدن و به معنای خالق است- معنای جمله: سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است که جهان را خلق کرده است.

2- آن که اختران رخشان به پرتو روشنی و پاکی او تابنده اند: پرتو به معنای نور است- معنای جمله: آن کسی که ستارگان درخشان به واسطه ی نور و پاکی او می درخشند.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 5 تير 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

آرايه هاي ادبي از خانم  الهه پيراني

آرایه ها زیورهای کلامی  است که سخن را بدان می آرایند. تا زیبا و جذاب و اثربخش باشد ، آرایه های ادبی را  به دو بخش تقسیم کرده اند :   الف : بدیع         ب : بیان

بـــدیـــع در لغت به معنی  تازه، نو و نوآورده است و علمی است كه به باز شناسی آرایه های لفظی و معنوی می پردازد ، به عبارت دیگر بدیع بر دو نوع است : 1- آرایه های لفظی  2- آرایه های معنوی

آرایه های لفظی : به آن دسته از آرایه های ادبی گفته می شود  که از تناسب آوایی (صدایی) و لفظی میان واژه ها پدید می آید.  یعنی زیبایی كلام كه با لفظ انجام می شود . مانند  : واج آرایی ، سجع ، ترصیع ، جناس ، قلب ، ب) ـ آرایه های معنوی (صناعات  معنوی ) : به آن دسته از آرایه های ادبی گفته می شود که بر پایه ی تناسب های معنایی واژه ها شکل می گیرد، مانند: مراعات نظیر، تناقض، عکس، تلمیح، تضمین، اغراق، حسن تعلیل، ارسال المثل، تمثیل، اسلوب معادله و ایهام.


ادامه مطلب...

 




  فصل اول – انواع ادبي (1)

دسته بندي آثار ادبي به ما كمك مي كنند تا آن را آسان تر و بهتر بشناسيم و ارزيابي كنيم.
گذشتگان ما آثار ادبي را بر اساس صورت و شكل ظاهري تقسيم بندي مي كنند.
چنان كه قالب هاي شعر فارسي را – به جز دو قالب قصيده و غزل – بر اساس شكل ظاهري يعني طرز قرار گرفتن قافيه ها و مقدار ادبيات، نام گذاري كرده اند، هم چنين آثار نثر فارسي را با توجه به شيوه نگارش آن ، به نثر ساده ، نثر سجع و ...... دسته بندي و نام گذاري كرده اند.
در ادبيات جهان ، آثار ادبي بر اسسا «انديشه و محتوا» به چهار نوع اصلي تقسيم و دسته بندي شده اند:
1. ادبيات حماسي 
2. ادبيات نمايشي 
3. ادبيات غنايي 
4. ادبيات تعليمي 
 



  درس 2 – ادبيات حماسي : 
تعريف اثر حماسي :

حماسه در اصطلاح روايتي داستاني است كه از تاريخ تخيلي يك ملت كه با قهرماني ها و اعمال و حوادث خارق العاده در مي آميزد. اثر حماسي داراي چهار ويژگي است :
1. به صورت داستان است 
2. مربوط به يك ملت است
3. در بردارنده قهرماني و دلاوريهاست
4. حوادث و رويدادهاي غيرعادي در آن ديده مي شود
ويژگي اصلي اثر حماسي تخيلي بودن و شكل داستاني آن است.
قهرمان يك اثر حماسي انساني آرماني و برتر است. نظير رستم در شاهنامه فردوسي در آثار حماسي حوادث غيرطبيعي و خلاف عادت فراوان است. اين رويدادها نشان دهنده ي آرمان ها و آرزوهاي بزرگ يك ملت در زمينه هاي اخلاقي و نظام اجتماعي است. و عقايد كلي آن ملت را درباره مسائل اصلي انساني مانند آفرينش، زندگي و مرگ بيان مي كند. بزرگترين حماسه سراي ايران حكيم ابوالقاسم فردوسي، حدود 370 ه‍.ق (نيمه دوم قرن چهارم) نظم شاهنامه را آغاز كرد و بيش از سي سال براي سرودن آن رنج مي برد. شاهنامه را مي توان به سه بخش اساطيري، حماسي و تاريخي تقسيم كرد.
غم نامه ي رستم و سهراب كه از برجسته ترين داستانهاي شاهنامه است مربوط به بخش حماسي است. 
 



  رزم رستم و سهراب (1)

معاني اشعار و ادبيات درس :
رستم به هنگام ترك شهر ، نزد تهمينه آمد و مهره اي را كه بر بازو داشت:
بيت2 :
رستم مهره را به همسرش، تهمينه داد و گفت : از اين مراقبت كن . اگر تقدير تو را صاحب كرد، اين مهره را به گيسوي او بياويز.
بيت 3 :
و اين كار را در زماني مناسب و مبارك و با اميدواري و خوش بيني انجام بده
بيت 4 :
ولي اگر تقدير و سرنوشت‌ تو را صاحب پيدا كرد، اين مهره را كه نشان و ياد بود پدر اوست به بازويش ببيند 
بيت5 :
پس از گذشت نه ماه، از تهمينه پسري متولد شد كه مثل ماه تابان بود
بيت 6 :
چون كودك چون كودك هنگام خنديدن چهره اش سرخ شد و مانند گل شاداب، شكفت، مادرش، تهمينه، نام او را سهراب (=سرخ آب) گذاشت.
بيت 7 :
هنگامي كه سهراب يك ماهه شد، جثه اش مانند كودك يك ساله بود بدنش با وجود خردسالي، مانند بدن پدرش ورزيده بود.
بيت 8 :
وقتي كه سهراب ده ساله شد. آنچنان قوي شده بود كه در توان زمين كسي توانايي مبارزه با او را نداشت.
بيت 9 :
فرزندم، نو پسر رستم، آن پهلوان قوي و نيرومندي ، تو از نسل زال، سام و نريماني
بيت 10 :
تهمينه ادامه داد كه از زماني كه خداوند جهان را آفريده است تا اين زمان ، پهلواني مانند رستم آفريده نشده است.
بيت 11 :
سهراب گفت : در حاليكه جهان پهلواني چون رستم، پدر من است و فرمانده ي رشيد و دلاوري چون من، فرزند اوست، كسي جز ما شايستگي پادشاهي را ندارد.
بيت 12:
افراسياب به فرماندهان سپاهي كه همراه با سهراب عازم ايران مي شدند سفارش كرد كه اين راز همچنان بايد نهفته بماند و رستم و سهراب نبايد همديگر را بشناسند.
بيت 13 :
پسر (سهراب) نبايد كه پدرش را بشناسد كه اگر چنين شود، به پدرش (رستم) دل بستگي عميقي پيدا خواهد كرد.
بيت 14:
شايد كه به خاطر ناشناس ماندن آن پهلوان نيرومند و كهن سال (رستم)، به دست اين شير مرد جوان كشته شود.
بيت 15:
پس از آنكه رستم به دست سهراب كشته شد، كار سهراب را هم بسازيد و يك شب او را در خواب به قتل برسانيد
بيت 16:
كاووس به سپهسالار خود دستور داد كه برو و رستم را دستگير كن و به دار بياويز و ديگر هرگز درباره ي او با من سخن مگو.
بيت 17:
مفهوم گرز و شمشير كينه را از كف افكندن و دست از جنگيدن و مبارزه كشيدن است
بيت 18 :
دل من به تو علاقه و تمايل دارد و تصور جنگ با كسي چون تو، عرق شرم بر چهره ام مي نشاند.
بيت 19:
شب گذشته، تصميم من و تو، اين بود كه هم اكنون با هم مبارزه كنيم.
بيت 20 :
من و تو با هم مبارزه مي كنيم. نتيجه اين بازي بي ترديد همان خواهد بود كه خداوند اراده كرده است.
  



  خودآزمايي درس 2: 
1 – يكي از ويژگيهاي داستان هاي حماسي، وجود حوادث خارق العاده است. به كدام قسمت داستان چنين موردي ديده مي شود؟

چون يك ماه شد همچو يك سال بود / برش چون بر رستم زال بود
چون سال شد، زان زمين كس نبود / كه يارست با وي نبرد آزمود
رشد و بلوغ جسماني رستم گونه و حيرت انگيز سهراب و اينكه او در سنين نوجواني و پهلواني و نيرومندي، در توان زمين بي رقيب است و به عنوان سردار سپاهي عظيم، به ايران لشكر كشي مي كند، از صحنه ها و رويدادهاي خارق العاده ي اين داستان حماسي است.
  



  2 – افراسياب با فرستادن سپاه به ياري سهراب، چه هدفي را دنبال مي كرد؟

او اميدوار بود، رستم كه فرمانده ي قدرتمند سپاه ايران است . به دست فرزندش كشته شود، سپس خود سهراب در حالي كه در خواب است. به دستور او به قتل برسد. در اين صورت افراسياب همه از جانب ايران و همه از جانب سهراب . كه فرمانده دلاور سپاه خود اوست ، آسوده خاطر مي شود.  



  3 – هدف سهراب از لشكر كشي به ايران چه بود؟

كه پدر خود را بيابد، كاووس (پادشاه ايران) را از تخت بردارد و پدر را به پادشاهي ايران برساند، آنگاه به توان زمين باز گردد، افراسياب را نيز از حكومت بركنار كند و خود پادشاه توران شود.  



  4 – با توجه به مصراع «به گردن لشكر سپهدار گفت» مقصود از «سپهدار» كيست؟

افراسياب  

نگارش در تاريخ جمعه 2 تير 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

درس اوّل

خواجه عبدالله انصاری ملقّب به شیخ الاسلام و معروف به پیر انصار و پیر هرات از دانشمندان و عارفان قرن پنجم است که در سال 481 هـ . ق . درهرات درگذشت . از آثار مشهور او الهی نامه ، زاد العارفین ، مناجات نامه و رساله دل و جان را می توان نام برد . مناجات های خواجه عبدالله مسجّع ، لطیف ، دلنشین ، ساده و سرشار از مضامین عرفانی است .

« الهی»

به نام آن خدايی كه نام او راحت روح است

تلميح دارد به آيه : الا بذكر الله تطمئن القلوب

راحت : آسايش ، آرامش


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

الف) معنی و مفهوم شعر و نثر (6 نمره)

بیت ها و عبارتهای زیر را به نثر روان برگردانید

1 تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته .

2 لابه ی رستم در اسفندیار کارگر نیفتاد .

3 ابلیس گفت : هر چه دیدم سهل بود ، کار مشکل اینجاست .

4 آری ، زمان فره جوانی را می پژمرد.

5 در راه ، امیر بر چند تن بگذشت که اسبان می کشیدند و می گریستند.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

زبان فارسی (2) - عمومی

 

1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است.

 

الف) نوشتار نمود آوایی         ب) گفتار نمود حرکتی      ج) نوشتار نمود حرکتی     د) گفتار نمود آوایی

 

2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید.

 

الف) نوشتار                              ب) گفتار                             ج) گفتار و نوشتار                  د) هیچکدام

 

3- نمود آوایی یا ....................... نمود حرکتی ......................... است.

الف) نوشتار گفتار     ب) گفتار نوشتار     ج) گفتار حرکت دست ها و لب ها      د) حرکت دست ها و لب ها - گفتار                   


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

آزمون درس :   زبان فارسي   (  2  )        نوبت اول  

  الف) زبان شناسي 

1-  منظور از نمود آوايي  و  نمود حركتي چيست ؟

2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي  به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟

 

3- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. (2 مورد )

4- زبان وگفتار  را  با  جدول ضرب و عمليات ضرب  مقايسه كنيد . 

5-  راز اصليِ نيازِ  ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟

              ب) نگارش 

1-  كدام نوع نوشتار است كه مطابق دستور زبان فارسي  معاصر نوشته شده است ؟

2- ايجاد زمينه هاي مناسب روحي ورواني  در خواننده  يا شنونده  در آغاز نوشته را...... مي گويند .

3- گونه ي  زبان و  قالب  نوشته ي  زير را مشخص كنيد :        

     « هشت و نيم صبح وارد شديم . سلام مأموران دروازه وگل كاري ميدانگاهي اش پيش باز خوشي بود. چون از يازده ديشب    توي  اتوبوس بوديم و پاها آماس كرده...  »  

 

4- درجمله ي« تعدادي از مسلمانان بوسنايي توسّط  صرب ها كشته مي شدند.» چرا كاربرد « توسّط » نادرست است ؟

 

 

5- از ويژگي هاي زبان محاوره  دو مورد بنويسيد .  

6- اگر بخواهيم در باره ي  «   شعر » مطلبي بنويسيم  چه پرسش هايي  را مطرح مي كنيم ؟ ( 4مورد )

۷- اين عبارت  را ويرايش كنيد:  

      شاهنامه  فردوسي شناسنامه ي  ملت ايران و سند مليت ماست كه بايد آن را حفظ و خواند 

 

8-  عنوان نوشته هاي  روبرو   چگونه  انتخاب شده است ؟  

       الف)  بحر  در كوزه                              ب) ن  والقلم

                ج ) دستور 

1- با رسم نمودار  گروه هاي تشكيل دهنده ي  جمله ي زير  و نقش هر گروه را مشخص كنيد

              راز موجودات جهان را  از كه بپرسيم       

 

 

2 –  يك جمله بنويسيد  كه در آن «  متمم قيدي  » به كار رفته باشد .

3-  اين جمله ها را  مجهول كنيد :

      الف) خياط لباس ها را مي دوزد.         ب) اكبر كتابي  خريد.

 

4- زمان ، كاربرد  و   وجه  فعل اين جمله   را بنويسيد. 

 « موش از آواز غوك لذت  مي برد . »

5 -  جدول زير  را كامل كنيد:

فعل

ماضي نقلي

ماضي التزامي 

مضارع مستمر

مضارع اخباري

بشمارد

 

 

 

 

6- بن  ماضي    و بن مضارع  مصدر   (  باز آمدن  )  را بنويسيد . 

7- در جمله ي  روبرو  نهاد جدا  و  نهاد پيوسته  مشخص  كنيد.   «  برادر كوچكم سخت دل تنگ بود.»

8-  فعل  جمله ي  زير  را  مشخص كنيد و   بنويسيد   گذرا   است  يا   نا گذر ؟

    « رستم در شاهنامه چهره اي محبوب و ملّي دارد . »

9- در گروه هاي فعلي زيرفعل هاي كمكي  را نشان دهيد .     دارد  مي آيد   -   گفته بود

10- نوع  فعل  جمله هاي  زير  را از نظر ساختمان

    ( ساده ، پيشوندي و مركب )  مشخص كنيد.

        الف ) صداي اذان صبح از گلدسته ي مسجد پرمي كشيد . ازديوار خانه ها مي گذشت.در اين هنگام درِخانه اي بازشد.

    ب) پرنده ، خسته و كوفته به آشيانه اش باز گشت.

           د) بياموزيم و املا

1- املاي صحيح گروه  كلمات  نادرست  را بنويسيد.      خلع سلاح  GetBC(165);

نگارش در تاريخ جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

زبان فارسي 2 lang="AR-SA" style="font-family: "2 Nazanin";">

 

 الف بخش دستور :

 

 1)    در جمله زیر ،نهاد جدا و نهاد پیوسته را مشخص کنید .

 

 ما به دانشگاه می رویم :          نهاد جدا (                        )          نهاد پیوسته (                        )

 

 2)    فعل مرکب و پیشوندی را در جمله های زیر مشخص کنید .

 

 الف محمود کتاب علی را مطالعه کرد (               ) ب دوستم از مسافرت بر می گردد (                   )

 

 3)    جمله مقابل را مجهول کنید .             احمد نامه را نوشت .

 

 4)    برای جمله های زیر ،فعل هایی با شناسه ی مناسب بیاورید .

 

 با دیگران چنان رفتار ( کردن ) که دوست داری با تو رفتار ( کردن )

 5)    در نوشته زیر ، گروه قیدی را پیدا کنید و نوع آن را  ( نشانه دار بی نشانه ) بنویسید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

نمونه سوال زبان فارسي 2

 

الف) زبان شناسي

1-     منظور از نمود آوايي  و  نمود حركتي چيست؟

2-     چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي  به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟

3-     راز اصليِ نيازِ  ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟

4-     تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. ( دو مورد )

ب) نگارش                                                                               

5-     از نتايج  فضاسازي  دو مورد را بنويسيد؟

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

نمونه سوال زبان فارسي 2  

                                   

 

 
الف :
  دستور :
1)
    با توجه به عبارت ( دلاوران ما با دشمن جنگیدند ) به سوالات پاسخ دهید ؟
الف : جمله ی بالا چند جزئی است ؟
                              ب: نهاد پیوسته را مشخص کنید ؟

 

ج: زمان و نوع فعل «جنگیدند » را مشخص کنید ؟
2)
    فعل های مقابل را مجهول کنید ؟   الف : می نویسد (                  )   ب: دوخته بود (                    )
3)
    نوع فعل های مشخص شده را از نظر ساختمان مشخص کنید
الف
  - علی کتاب را از قفسه بر می دارد  . (                       ) 
  ب علی کتاب های زیادی خوانده است . (              ) 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

 

نمره مستمر و پاياني دوم درس ادبيات 2 كلاس 201 دوم رياضي خردادماه 91

 بر اساس شماره ي دانش آموزي دبيرستان دكتر حسابي            

 

پاياني دوم

مستمر دوم

شماره دانش آموزي

رديف

19/25

20

182966257

1

19/5

20

21171638

2

17/25

19

181878107

3

17/5

19

211171508

4

19/75

20

182967803

5

16/25

18

181875890

6

19/75

20

181875914

7

19/25

20

3500160452

8

20

20

182967813

9

14

16

181875932

10

15/75

19

181875829

11

16

18

181878130

12

19/75

20

182967860

13

18/5

20

181875885

14

19/25

20

211171537

15

17

19

211171525

16

17/75

19

193658444

17

13

16

211171622

18

 

 

نگارش در تاريخ یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

 

نمره مستمر و پاياني دوم درس ادبيات 2 كلاس 201 دوم رياضي خردادماه 91

 بر اساس شماره ي دانش آموزي دبيرستان دكتر حسابي            

 

پاياني دوم

مستمر دوم

شماره دانش آموزي

رديف

20

20

181887970

1

18/25

18

181875957

2

17

18

181878134

3

12/75

15

212116458

4

18

19

181877922

5

17/5

19

182967660

6

16/25

18

211171611

7

20

20

181875819

8

19/75

20

212184323

9

19/75

20

181878151

10

19/75

20

181877900

11

17/25

19

211171544

12

17/5

19

226748106

13

18

19

182967693

14

17/25

19

181878184

15

13

15

181877849

16

 

نگارش در تاريخ شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

به نام خدا     سوال درس:ادبیات فارسي (2) دبیرستان دکترحسابی آبدانان          پاياني دوم خرداد ماه 91        تاریخ امتحان:  4/خرداد/91

        نام و نام خانوادگی:                                        کلاس :                                           وقت: 70دقیقه

الف) بیت ها و عبارت هاي  زیر را به نثر ساده و روان برگردانید.6(نمره)

 

1- به نام آن خـداي كـه نـام او راحــت روح است  و پيغـام او مفتـاح فـتـوح است .1نمره

2- آثار شادی در وَجَناتش نمودار گردید . 5/.

3- مهمان ها سخت در محظور گیر کرده اند . 5/.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

نمونه سوال ادبیات 2   

 

 

       الف) معني واژه هاي مشخّص شده زير را بنويسيد.

 

  1-  آن ها را با  جزميّت  بازگو كرده ام.                                              2- زياد كودن  و بي نهايت  چلمن  است.

 

3-  ماه  نيسانش ،  دشت ها را  با شكوفه ها مي شكوفاند.                    4-  طومار  ندامت  است  طبع من.

5-  چه بايد  نازش  و نالش بر  اقبالي  و ادباري                                    6- اين ها  صفات  مذموم  اخلاقي است.     

 

7-  اعاظم اهل اردو وتمام ملتزمين  حاضر بودند.                                  8- يكي  صلاي آشنا به رهگذر نمي زند.

 9- بی زَلّت  و بی گناه محبوسم                                                               10-آن لاورتان  را خودم به درک می فرستادم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

مسمط :شعري است كه از رشته هاي گوناگون پديد مي آيد و هر رشته از چند مصراع هم وزن و هم قافيه تشكيل مي شود و در هر رشته تمام مصراع ها به جز مصراع آخر ، هم قافيه است . و مصراع آخر هر رشته را « بند » مي گويند . اين مصراع ها ( بند ها ) كه در تمام رشته ها هم قافيه هستند ، در واقع حلقه ي ارتباط رشته ها نيز محسوب مي شوند .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

 مستزاد:به شعري گفته مي شـود كه به آخـر هر مصـراع آن يك قـُالب شعري ديگر ، به صورت كلمات موزون ( وزن دار ) افزوده مي شود. بطوري كه كلمه يا كلمات افزوده شده معني مصراع ماقبل خود را تكميل مي كند .

نمودار مستزاد:

 ------------ -----×
 ------------ -----×
 ------------ -----×
 ------------ -----×
 ------------ -----×
 ------------ -----×


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 25 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط رضا رشیدی

تركيب بند :غزل هايي است ، هم وزن با قافيه هاي متفاوت كه با بيت مصرع غير تكراري ، به هم مي پيوندند .

نمودار ترکیب بند:


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد