نمونه سوال نوبت دوم خرداد ماه ادبيات 1
الف) معني واژه هاي مشخص شده زير را بنويسيد.
1- زتن ها سر ، ز سرها خود افكند. 2- لواي ستم بر تو شد استوار .
3 - در نواي طوطيان حاذق بدي. 4- از يال و غارب به زير آمد.
5- با شريك الملك بابام برود مرافعه. 6- اشتر طلبيد و محمل آراست.
7 - من به زبان تازي گفتم كه: راست مي گويي. 8 - زيب از بنفشه دارد .
ادامه مطلب...
توضیحات درس3
1- به کشتی گرفتن...: برآویختن: درگیر شدن،نبرد کردن- خوی: عرق- معنا: از طریق کشتی گرفتن با یکدیگر درگیر شدند و از جسم خود خون و عرق جاری کردند.
2- بزد دست سهراب...: سهراب به فیل مست تشبیه شده است.- سهراب همانند فیل مستی دست برد و رستم را از جا بلند کرد و به زمین افکند.
3- یکی خنجر آبگون...: آبگون: تیز و برّاق-معنا: خنجر تیزی بیرون کشید و خواست سر رستم را ببرد.
4- به سهراب گفت...: این بیت با بیت بعد موقوف المعانی است. یل: پهلوان- گُرد: پهلوان- معنا: رستم به سهراب گفت ای پهلوان شیر گیر، ای پهلوان شمشر زن
ادامه مطلب...
توضیحات درس دوم
ابتدا پاسخ به چند سئوال از درآمد درس
سئوال: چرا دانش ها و هنرها را تقسیم بندی می کنند، فایده ی این تقسیم بندی چیست؟
جواب: برای آسان تر شدن شناخت و فراگیری سریعتر
سئوال: انواع ادبی را بر چه اساس تقسیم بندی می کنند؟
جواب: بر اساس موضوع و محتوا
سئوال: گذشتگان انواع ادبی را بر چه اساس تقسیم بندی می کردند؟
جواب: بر اساس شکل ظاهر
ادامه مطلب...
توضیحات درس اول
معنای برخی از جملات و عبارات مهم که توضیح آنها در کتاب نیامده است.
1- سپاس و آفرین ایزد جهان آفرین راست: در این جمله،آفرین اول به معنای سپاس و ستایش و آفرین دوم از مصدر آفریدن و به معنای خالق است- معنای جمله: سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است که جهان را خلق کرده است.
2- آن که اختران رخشان به پرتو روشنی و پاکی او تابنده اند: پرتو به معنای نور است- معنای جمله: آن کسی که ستارگان درخشان به واسطه ی نور و پاکی او می درخشند.
ادامه مطلب...
آرايه هاي ادبي از خانم الهه پيراني
آرایه ها زیورهای کلامی است که سخن را بدان می آرایند. تا زیبا و جذاب و اثربخش باشد ، آرایه های ادبی را به دو بخش تقسیم کرده اند : الف : بدیع ب : بیان
بـــدیـــع در لغت به معنی تازه، نو و نوآورده است و علمی است كه به باز شناسی آرایه های لفظی و معنوی می پردازد ، به عبارت دیگر بدیع بر دو نوع است : 1- آرایه های لفظی 2- آرایه های معنوی
آرایه های لفظی : به آن دسته از آرایه های ادبی گفته می شود که از تناسب آوایی (صدایی) و لفظی میان واژه ها پدید می آید. یعنی زیبایی كلام كه با لفظ انجام می شود . مانند : واج آرایی ، سجع ، ترصیع ، جناس ، قلب ، ب) ـ آرایه های معنوی (صناعات معنوی ) : به آن دسته از آرایه های ادبی گفته می شود که بر پایه ی تناسب های معنایی واژه ها شکل می گیرد، مانند: مراعات نظیر، تناقض، عکس، تلمیح، تضمین، اغراق، حسن تعلیل، ارسال المثل، تمثیل، اسلوب معادله و ایهام.
ادامه مطلب...
|
فصل اول – انواع ادبي (1) |
دسته بندي آثار ادبي به ما كمك مي كنند تا آن را آسان تر و بهتر بشناسيم و ارزيابي كنيم. |
درس 2 – ادبيات حماسي : |
حماسه در اصطلاح روايتي داستاني است كه از تاريخ تخيلي يك ملت كه با قهرماني ها و اعمال و حوادث خارق العاده در مي آميزد. اثر حماسي داراي چهار ويژگي است : |
رزم رستم و سهراب (1) |
معاني اشعار و ادبيات درس : |
خودآزمايي درس 2: |
چون يك ماه شد همچو يك سال بود / برش چون بر رستم زال بود |
2 – افراسياب با فرستادن سپاه به ياري سهراب، چه هدفي را دنبال مي كرد؟ |
او اميدوار بود، رستم كه فرمانده ي قدرتمند سپاه ايران است . به دست فرزندش كشته شود، سپس خود سهراب در حالي كه در خواب است. به دستور او به قتل برسد. در اين صورت افراسياب همه از جانب ايران و همه از جانب سهراب . كه فرمانده دلاور سپاه خود اوست ، آسوده خاطر مي شود. |
3 – هدف سهراب از لشكر كشي به ايران چه بود؟ |
كه پدر خود را بيابد، كاووس (پادشاه ايران) را از تخت بردارد و پدر را به پادشاهي ايران برساند، آنگاه به توان زمين باز گردد، افراسياب را نيز از حكومت بركنار كند و خود پادشاه توران شود. |
4 – با توجه به مصراع «به گردن لشكر سپهدار گفت» مقصود از «سپهدار» كيست؟ |
افراسياب |
درس اوّل
خواجه عبدالله انصاری ملقّب به شیخ الاسلام و معروف به پیر انصار و پیر هرات از دانشمندان و عارفان قرن پنجم است که در سال 481 هـ . ق . درهرات درگذشت . از آثار مشهور او الهی نامه ، زاد العارفین ، مناجات نامه و رساله دل و جان را می توان نام برد . مناجات های خواجه عبدالله مسجّع ، لطیف ، دلنشین ، ساده و سرشار از مضامین عرفانی است .
« الهی»
به نام آن خدايی كه نام او راحت روح است
تلميح دارد به آيه : الا بذكر الله تطمئن القلوب
راحت : آسايش ، آرامش
ادامه مطلب...
الف) معنی و مفهوم شعر و نثر (6 نمره)
بیت ها و عبارتهای زیر را به نثر روان برگردانید
1 – تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته .
2 – لابه ی رستم در اسفندیار کارگر نیفتاد .
3 – ابلیس گفت : هر چه دیدم سهل بود ، کار مشکل اینجاست .
4 – آری ، زمان فره جوانی را می پژمرد.
5 – در راه ، امیر بر چند تن بگذشت که اسبان می کشیدند و می گریستند.
ادامه مطلب...
زبان فارسی (2) - عمومی
1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است.
الف) نوشتار – نمود آوایی ب) گفتار – نمود حرکتی ج) نوشتار – نمود حرکتی د) گفتار – نمود آوایی
2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید.
الف) نوشتار ب) گفتار ج) گفتار و نوشتار د) هیچکدام
3- نمود آوایی یا ....................... نمود حرکتی ......................... است.
الف) نوشتار – گفتار ب) گفتار – نوشتار ج) گفتار – حرکت دست ها و لب ها د) حرکت دست ها و لب ها - گفتار
ادامه مطلب...
آزمون درس : زبان فارسي ( 2 ) نوبت اول
الف) زبان شناسي
1- منظور از نمود آوايي و نمود حركتي چيست ؟
2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟
3- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. (2 مورد )
4- زبان وگفتار را با جدول ضرب و عمليات ضرب مقايسه كنيد .
5- راز اصليِ نيازِ ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟
ب) نگارش
1- كدام نوع نوشتار است كه مطابق دستور زبان فارسي معاصر نوشته شده است ؟
2- ايجاد زمينه هاي مناسب روحي ورواني در خواننده يا شنونده در آغاز نوشته را...... مي گويند .
3- گونه ي زبان و قالب نوشته ي زير را مشخص كنيد :
« هشت و نيم صبح وارد شديم . سلام مأموران دروازه وگل كاري ميدانگاهي اش پيش باز خوشي بود. چون از يازده ديشب توي اتوبوس بوديم و پاها آماس كرده... »
4- درجمله ي« تعدادي از مسلمانان بوسنايي توسّط صرب ها كشته مي شدند.» چرا كاربرد « توسّط » نادرست است ؟
5- از ويژگي هاي زبان محاوره دو مورد بنويسيد .
6- اگر بخواهيم در باره ي « شعر » مطلبي بنويسيم چه پرسش هايي را مطرح مي كنيم ؟ ( 4مورد )
۷- اين عبارت را ويرايش كنيد:
شاهنامه فردوسي شناسنامه ي ملت ايران و سند مليت ماست كه بايد آن را حفظ و خواند
8- عنوان نوشته هاي روبرو چگونه انتخاب شده است ؟
الف) بحر در كوزه ب) ن والقلم
ج ) دستور
1- با رسم نمودار گروه هاي تشكيل دهنده ي جمله ي زير و نقش هر گروه را مشخص كنيد
راز موجودات جهان را از كه بپرسيم
2 – يك جمله بنويسيد كه در آن « متمم قيدي » به كار رفته باشد .
3- اين جمله ها را مجهول كنيد :
الف) خياط لباس ها را مي دوزد. ب) اكبر كتابي خريد.
4- زمان ، كاربرد و وجه فعل اين جمله را بنويسيد.
« موش از آواز غوك لذت مي برد . »
5 - جدول زير را كامل كنيد:
فعل |
ماضي نقلي |
ماضي التزامي |
مضارع مستمر |
مضارع اخباري |
بشمارد |
|
|
|
|
6- بن ماضي و بن مضارع مصدر ( باز آمدن ) را بنويسيد .
7- در جمله ي روبرو نهاد جدا و نهاد پيوسته مشخص كنيد. « برادر كوچكم سخت دل تنگ بود.»
8- فعل جمله ي زير را مشخص كنيد و بنويسيد گذرا است يا نا گذر ؟
« رستم در شاهنامه چهره اي محبوب و ملّي دارد . »
9- در گروه هاي فعلي زيرفعل هاي كمكي را نشان دهيد . دارد مي آيد - گفته بود
10- نوع فعل جمله هاي زير را از نظر ساختمان
( ساده ، پيشوندي و مركب ) مشخص كنيد.
الف ) صداي اذان صبح از گلدسته ي مسجد پرمي كشيد . ازديوار خانه ها مي گذشت.در اين هنگام درِخانه اي بازشد.
ب) پرنده ، خسته و كوفته به آشيانه اش باز گشت.
د) بياموزيم و املا
1- املاي صحيح گروه كلمات نادرست را بنويسيد. خلع سلاح GetBC(165);
زبان فارسي 2 lang="AR-SA" style="font-family: "2 Nazanin";">
الف – بخش دستور :
1) در جمله زیر ،نهاد جدا و نهاد پیوسته را مشخص کنید .
ما به دانشگاه می رویم : نهاد جدا ( ) نهاد پیوسته ( )
2) فعل مرکب و پیشوندی را در جمله های زیر مشخص کنید .
الف – محمود کتاب علی را مطالعه کرد ( ) ب – دوستم از مسافرت بر می گردد ( )
3) جمله مقابل را مجهول کنید . احمد نامه را نوشت .
4) برای جمله های زیر ،فعل هایی با شناسه ی مناسب بیاورید .
با دیگران چنان رفتار ( کردن ) که دوست داری با تو رفتار ( کردن )
5) در نوشته زیر ، گروه قیدی را پیدا کنید و نوع آن را ( نشانه دار – بی نشانه ) بنویسید .
ادامه مطلب...
نمونه سوال زبان فارسي 2
الف) زبان شناسي
1- منظور از نمود آوايي و نمود حركتي چيست؟
2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟
3- راز اصليِ نيازِ ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟
4- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. ( دو مورد )
ب) نگارش
5- از نتايج فضاسازي دو مورد را بنويسيد؟
ادامه مطلب...
نمونه سوال زبان فارسي 2
الف : دستور :
1) با توجه به عبارت ( دلاوران ما با دشمن جنگیدند ) به سوالات پاسخ دهید ؟
الف : جمله ی بالا چند جزئی است ؟ ب: نهاد پیوسته را مشخص کنید ؟
ج: زمان و نوع فعل «جنگیدند » را مشخص کنید ؟
2) فعل های مقابل را مجهول کنید ؟ الف : می نویسد ( ) ب: دوخته بود ( )
3) نوع فعل های مشخص شده را از نظر ساختمان مشخص کنید
الف - علی کتاب را از قفسه بر می دارد . ( )
ب – علی کتاب های زیادی خوانده است . ( )
ادامه مطلب...
نمره مستمر و پاياني دوم درس ادبيات 2 كلاس 201 دوم رياضي خردادماه 91
بر اساس شماره ي دانش آموزي دبيرستان دكتر حسابي
پاياني دوم |
مستمر دوم |
شماره دانش آموزي |
رديف |
19/25 |
20 |
182966257 |
1 |
19/5 |
20 |
21171638 |
2 |
17/25 |
19 |
181878107 |
3 |
17/5 |
19 |
211171508 |
4 |
19/75 |
20 |
182967803 |
5 |
16/25 |
18 |
181875890 |
6 |
19/75 |
20 |
181875914 |
7 |
19/25 |
20 |
3500160452 |
8 |
20 |
20 |
182967813 |
9 |
14 |
16 |
181875932 |
10 |
15/75 |
19 |
181875829 |
11 |
16 |
18 |
181878130 |
12 |
19/75 |
20 |
182967860 |
13 |
18/5 |
20 |
181875885 |
14 |
19/25 |
20 |
211171537 |
15 |
17 |
19 |
211171525 |
16 |
17/75 |
19 |
193658444 |
17 |
13 |
16 |
211171622 |
18 |
نمره مستمر و پاياني دوم درس ادبيات 2 كلاس 201 دوم رياضي خردادماه 91
بر اساس شماره ي دانش آموزي دبيرستان دكتر حسابي
پاياني دوم |
مستمر دوم |
شماره دانش آموزي |
رديف |
20 |
20 |
181887970 |
1 |
18/25 |
18 |
181875957 |
2 |
17 |
18 |
181878134 |
3 |
12/75 |
15 |
212116458 |
4 |
18 |
19 |
181877922 |
5 |
17/5 |
19 |
182967660 |
6 |
16/25 |
18 |
211171611 |
7 |
20 |
20 |
181875819 |
8 |
19/75 |
20 |
212184323 |
9 |
19/75 |
20 |
181878151 |
10 |
19/75 |
20 |
181877900 |
11 |
17/25 |
19 |
211171544 |
12 |
17/5 |
19 |
226748106 |
13 |
18 |
19 |
182967693 |
14 |
17/25 |
19 |
181878184 |
15 |
13 |
15 |
181877849 |
16 |
به نام خدا سوال درس:ادبیات فارسي (2) دبیرستان دکترحسابی آبدانان پاياني دوم خرداد ماه 91 تاریخ امتحان: 4/خرداد/91 نام و نام خانوادگی: کلاس : وقت: 70دقیقه |
الف) بیت ها و عبارت هاي زیر را به نثر ساده و روان برگردانید.6(نمره)
|
1- به نام آن خـداي كـه نـام او راحــت روح است و پيغـام او مفتـاح فـتـوح است .1نمره |
2- آثار شادی در وَجَناتش نمودار گردید . 5/. |
3- مهمان ها سخت در محظور گیر کرده اند . 5/. |
ادامه مطلب...
نمونه سوال ادبیات 2
الف) معني واژه هاي مشخّص شده زير را بنويسيد.
1- آن ها را با جزميّت بازگو كرده ام. 2- زياد كودن و بي نهايت چلمن است.
3- ماه نيسانش ، دشت ها را با شكوفه ها مي شكوفاند. 4- طومار ندامت است طبع من.
5- چه بايد نازش و نالش بر اقبالي و ادباري 6- اين ها صفات مذموم اخلاقي است.
7- اعاظم اهل اردو وتمام ملتزمين حاضر بودند. 8- يكي صلاي آشنا به رهگذر نمي زند.
9- بی زَلّت و بی گناه محبوسم 10-آن لاورتان را خودم به درک می فرستادم
ادامه مطلب...
مسمط :شعري است كه از رشته هاي گوناگون پديد مي آيد و هر رشته از چند مصراع هم وزن و هم قافيه تشكيل مي شود و در هر رشته تمام مصراع ها به جز مصراع آخر ، هم قافيه است . و مصراع آخر هر رشته را « بند » مي گويند . اين مصراع ها ( بند ها ) كه در تمام رشته ها هم قافيه هستند ، در واقع حلقه ي ارتباط رشته ها نيز محسوب مي شوند .
ادامه مطلب...
مستزاد:به شعري گفته مي شـود كه به آخـر هر مصـراع آن يك قـُالب شعري ديگر ، به صورت كلمات موزون ( وزن دار ) افزوده مي شود. بطوري كه كلمه يا كلمات افزوده شده معني مصراع ماقبل خود را تكميل مي كند .
نمودار مستزاد:
------------ -----×
------------ -----×
------------ -----×
------------ -----×
------------ -----×
------------ -----×
ادامه مطلب...
تركيب بند :غزل هايي است ، هم وزن با قافيه هاي متفاوت كه با بيت مصرع غير تكراري ، به هم مي پيوندند .
نمودار ترکیب بند:
ادامه مطلب...